Untitled design (8).jpg

מחלות מקצוע ומיקרוטראומה

מחלת מקצוע:
מחלת מקצוע יכולה להיגרם כתוצאה למשל מחשיפה לחומרים רעילים, עבודה בתנאים מיוחדים שיכולים לגרום למחלות כמו למשל במקצועות מסוימים . ביטוח לאומי הגדיר רשימת מחלות מוגבלת בתקנות הביטוח הלאומי.

המשותף לכל המחלות, היא העובדה שהן נגרמות כתוצאה מעבודה מתמשכת באותם התנאים, ולא כתוצאה מאירוע חד פעמי, כמו במקרה של תאונת עבודה.

למשל, עובד אשר עבד במפעל לכימיקלים ולאחר תקופה שעבד התגלו מחלות בריאות אשר נגרמו כתוצאה מאותן נשימות של אדים של חומר מסוים  - ביטוח לאומי יכיר בו כחולה אשר נפגע במקום עבודתו, ואז יהיה זכאי לתשלום פיצויים.

מיקרוטראומה:

מיקרוטראומה הוא מושג רפואי אשר במסגרתו פונים למוסד לביטוח לאומי להכיר בפגימה כלשהי, שהתגבשה במשך השנים בעבודה, כפגיעה בעבודה.

בתי הדין לעבודה משתמשים במסגרת הגדרה זו על-מנת לדון במצבי ביניים למקרים שאינם מוגדרים כמחלות מקצוע או תאונות עבודה. בכדי להכיר באדם כנפגע מיקרוטראומה, יש להוכיח קיומן של פגיעות קטנות, חוזרות ונשנות, שהצטברותן הובילה לכדי נזק ממשי הפוגע בתפקוד הרגיל. יתר על כן, במסגרת ההוכחה, יש להראות כי הפגיעות החוזרות הן זהות במהותן.

במצבים אלה על העובד הטוען למיקרוטראומה להוכיח כי נדרש לבצע פעולות מסוימות באופן קבוע במשך תקופה ממושכת אשר הובילו לנזקים כרוניים עד כדי היווצרותה של נכות. כך למשל קלדנית המקלידה שעות רבות מול המחשב והסובלת מתסמונת התעלה הקרפלית (CTS) תוכל להחשב כנפגעת עבודה בשל מיקרוטראומה.

יש לציין כי המוסד לביטוח לאומי לרוב אינו נוטה לקבל "בקלות" תביעות למיקרוטראומה ולכן, כאשר תביעה שהוגשה לפקיד התביעות נדחתה עוד בטרם העברת התיק לוועדה רפואית, יש לערער לבית הדין לעבודה בצרוף חוות דעת רפואית של מומחה בתחום הפגיעה, המצביעה על הקשר סיבתי בין הפעולות החוזרות ונשנות במהלך העבודה ובין הנזק שנגרם .